Actueel » Netwerk Digitale Simulaties (NDS) » Uit nieuwsbrief 21 » Nr.21 VR trainingen bij de KLM

Nr.21 VR trainingen bij de KLM

Door: Daisy Navarrete Schuiten, Consultant & Product Owner Virtual Reality KLM

Binnen KLM zijn we inmiddels al heel wat jaren aan het ‘pionieren’ in Virtual Reality. Wat ooit begon met een 360 graden evacuatietraining in de hangar is nu uitgegroeid tot een groot succes waarbij KLM (en KLM Cityhopper) grond- en vliegend personeel volledig immersief getraind kan worden. Inmiddels staat er al een Pushback-, Jetway Bridge-, Fire Safety- en VR Cockpit training.

Voor een efficiënte en veilige operatie binnen KLM is goed getraind personeel van essentieel belang. Voor lange tijd zaten trainingsontwikkelaars daarbij met een dilemma: hoe kun je personeel het beste opleiden voor een complexe taak? Klassieke methoden als boeken, klassikaal lesgeven en e-learning zijn goedkope en schaalbare oplossingen maar vertalen zich slecht naar een operationele praktijk. Live en ‘on-the-job’ training is realistisch maar arbeidsintensief, duur en risicovol en kan verstorend werken op de operatie.

Virtual Reality trainingen bieden een derde optie en biedt daarmee de mogelijkheid tot een effectieve training in een veilige, kosten efficiënte omgeving. Academisch onderzoek geeft aan dat VR training kan resulteren in betere prestaties, hogere retentie en minder fouten tegen lagere kosten. Ook heeft VR vaak de voorkeur van trainees ten opzichte van traditionele media. Als gevolg wordt VR als trainingsmedium in toenemende mate omarmd door een breed scala aan verschillende bedrijven en instanties - zowel in de procesindustrie en fabricage als in operationele bedrijven als defensie en luchtvaartbedrijven over de hele wereld.

KLM Cityhopper maakt nu gebruik van hun eigen VR Cockpit training in de Oculus Quest 2 for Business. In de allereerste feedback komt al naar voren dat men deze manier van trainen heel fijn vindt. Je haalt je ‘VR koffer’ op bij een aangewezen locatie en thuis heb je dan een x aantal dagen de tijd om je de cockpit eigen te maken. In mijn opinie moet leren vooral leuk zijn! Want, is ook al lang en breed bewezen, als je op een voor jou leuke manier aan het leren bent is de retentie enorm, ‘learning bij doing’. Een eerste reactie van een van de piloten aan ons was: ‘Enige nadeel is dat mijn vriendin gisteravond ietwat geïrriteerd was omdat ik liever even in de cockpit ging ‘spelen’ dan met haar een serie kijken’. En precies door deze opmerkingen hou ik van wat ik doe. Hieruit blijkt er onder andere meer engagement van de trainee te zijn door een interactieve en leuke ervaring te hebben.

Maar terug naar de training, want we zien nu al dat wanneer de trainee in de Full Motion Flight Simulator mag plaatsnemen zij een enorm goede basis hebben en wij de tijd in de sim beter kunnen benutten dan voordat deze VR training in gebruik werd genomen. ‘Muscle memory’ is hierin heel bijzonder en effectief. Uit meerdere onderzoeken is gebleken dat spieren een geheugenfunctie hebben. Het gaat hierbij over de verbindingen in de hersenen, die bij herhaling sterker worden. Wie eenmaal heeft leren fietsen vergeet bijvoorbeeld nooit meer hoe dat moet. Door dit motorische geheugen onthouden we beter hoe bepaalde oefeningen uitgevoerd moeten worden. Zo ook in de cockpit, want als jij in je VR training met 1 op 1 graphics een aantal keer een bepaalde knop omzet, wordt er in de hersenen een verbinding gemaakt die je zal triggeren om (in de echte simulator of het vliegtuig) automatisch naar de knop toe te bewegen.

In deze training zit een deel familiarisatie van de cockpit, waar zitten de knoppen en waar dienen ze voor. Net als in het echt heb je ook in VR een ‘iPad’ naast je met de manual erin. Selecteer je een willekeurige knop in de cockpit, zal de manual automatisch naar de juiste pagina gaan. Ook is er de mogelijkheid om een aantal grond procedures te leren en te oefenen, zoals bijvoorbeeld een ‘engine start’. We hebben hier ook een gamification element aan gegeven door zowel de cockpit lay-out als de procedures in een ‘test yourself’ modus aan te bieden waarbij uiteraard tijd, strafpunten en een scoreboard een rol spelen.

Ondertussen blijven we pionieren, zoals KLM dat van oudsher al gewend is te doen, en blijven we manieren zoeken om onze collega’s te helpen het beste uit zichzelf en uit hun training te halen. VR is daarbij ‘here to stay’. Van concepten om virtueel te reizen tot het aanbieden van onze trainingen aan Luchtvaartscholen, het einde is nog lang niet in zicht!

 

Voor het volgende artikel klik hier.